10 Kesalahan Perlu Dielak Semasa Mengundi

By | May 8, 2018

10 KESALAHAN PERLU DIELAK SEMASA MENGUNDI

 

10 Kesalahan Perlu Dielak Semasa Mengundi.  Hari ni akak nak cerita sedikit pasal mengundi. Eh tetibakan hari ni nak cerita pasal mengundi.  Tapi yang pasti akak bukan nak cerita apa-apa pasal politik atau pun parti-parti yang bertanding.  Akak tak terlibat dengan semua tu sama ada secara langsung atau pun tidak. 

Baiklah.  Rasanya ramai yang dah tahu kali ni Pilihan Raya adalah kali ke 14.  Tapi bagi akak sepanjang 38 tahun ni, ini adalah kali kedua akak akan mengundi.  Hee… Rasa bangga untuk diri sendiri.  Bukan senang nak pergi mengundi ni.  Mana taknya peluang ini akan datang 5 tahun sekali je.  Jadi apa lagi rebutlah peluang yang ada ni untuk memilih pemimpin anda. 

Ok yang mana baru pertama kali nak pergi mengundi tu meh akak nak cerita sikit tentang 10 Kesalahan Perlu Dielak Semasa Mengundi.  Baca baik-baik ya.  Manatau kadang kita ni tak perasan semua ni.  Jadi untuk mengelakkan rasa janggal dan bersalah apa kata ikut betul-betul tips di bawah ya. 

 

10 KESALAHAN PERLU DIELAK SEMASA MENGUNDI

 

Sumber ini akak perolehi daripada Star Online melalui tajuk 10 misconceptions the voting process.  Jom kita semak satu-persatu.  

 

10 kesalahan perlu dielak semasa mengundi

Pada hari tempat mengundi, saya harus menunjukkan sokongan saya kepada pihak pilihan saya dengan memakai pakaian dengan logo parti.

Tidak, anda tidak dibenarkan memakai, memegang atau membawa barang-barang yang membawa logo parti politik ke tempat mengundi.

 

 

10 kesalahan perlu dielak semasa mengundi

Saya boleh tiba di stesen pengundian pada bila-bila masa yang saya mahukan pada 9 Mei.

Tidak, anda tidak akan dibenarkan mengundi selepas stesen mengundi ditutup. Waktu pengundian biasanya dari 8 pagi hingga 5 petang tetapi mungkin berbeza dari stesen mengundi ke stesen mengundi lain. Semak jam pengundian stesen pengundian anda di laman web Suruhanjaya Pilihan Raya atau aplikasi MYSPR SEMAK.

 

 

10 kesalahan perlu dielak semasa mengundi

Saya mesti berpakaian kod mengikut kod pakaian pejabat kerajaan.

Terdapat mesej tular palsu yang mendakwa bahawa pengundi mesti berpakaian mengikut kod pakaian pejabat kerajaan atau mereka akan dinafikan kemasukan. Suruhanjaya Pilihanraya menafikan berita palsu ini tetapi pengundi dinasihatkan untuk berpakaian dengan hormat dan sederhana untuk mengelakkan sebarang insiden yang tidak diingini.

 

10 kesalahan perlu dielak semasa mengundi

Saya perlu menyemak kertas undi yang disediakan oleh SPR.

Anda dinasihatkan untuk memeriksa kertas undi bagi apa-apa tanda yang mencurigakan yang boleh menyebabkan undian anda rosak. Kertas undi hendaklah tidak ditanda kecuali untuk cap dan nombor bersiri. Anda mempunyai hak untuk menuntut kertas undi baru jika kertas undian mengalami kecacatan.

 

10 kesalahan perlu dielak semasa mengundi

Saya harus menandakan ‘X’ yang sangat besar di ruang calon saya yang dipilih.

Ini adalah mesej tular palsu yang mendakwa bahawa ‘X’ mesti mengisi sekurang-kurangnya 75% daripada kotak di sebelah nama calon yang anda pilih. Pengundi dinasihatkan untuk membuat ‘X’ kecil dan kemas di tengah kotak. Berhati-hati agar tidak membuat sebarang tanda lain di luar kotak atau undi anda akan rosak.

 

10 kesalahan perlu dielak semasa mengundi

Nombor siri pada kertas undi boleh digunakan untuk mengesan indentiti saya. Saya mesti menyebarkannya untuk melindungi kerahsiaan undi saya.

Tidak, nombor siri diperlukan untuk menjejaki berapa banyak kertas undi telah dikeluarkan. Untuk memastikan rahsia undian anda, kerani pengundian atau mana-mana pihak tidak dibenarkan merekodkan nombor siri dan tally dengan roll elektrik. Jangan padam dengan pen nombor siri pada kertas undi anda kerana ia akan menjadikan undi anda rosak.

 

 

10 kesalahan perlu dielak semasa mengundi

Saya boleh menulis mesej sokongan.

Jangan tulis apa-apa selain daripada ‘X’ di dalam kotak di sebelah calon pilihan anda atau undi anda akan rosak.

 

10 kesalahan perlu dielak semasa mengundi

Saya tidak dibenarkan meminta undi kedua jika saya membuat kesilapan. 

Sekiranya anda percaya bahawa anda telah membuat kesilapan dalam menandakan undi anda atau secara tidak sengaja mencomotkan kertas undi anda, anda berhak meminta kertas undi yang lain daripada pegawai SPR sebelum anda memasukkannya ke dalam peti undi.

 

 

10 kesalahan perlu dielak semasa mengundi

Saya boleh mengambil “Selfie” di stesen mengundi.

Tidak, anda tidak dibenarkan mengambil foto di dalam stesen mengundi. Mengambil foto undi anda mungkin juga mendedahkan pilihan anda dan mengancam kerahasiaan undi anda.

 

 

10 kesalahan perlu dielak semasa mengundi

Undian saya tidak penting.

Undian anda sangat penting. Calon boleh menang dengan satu undi. Ia mungkin bunyi klise, tetapi setiap undi dikira.

 

PENTING

Dah bacakan kat atas tu semua.  Sebelum tu akak nak tanya.  Korang dah print ke atau screenshoot kat mana korang mengundi?  Ok dah tau kan.  Ini lagi penting.  Korang kena pastikan saluran apa yang korang kena beratur.  Sebab apa?  Nanti dah datang awal atau pun beratur panjang-panjang sekali salah saluran dan tak da nama korang.  Jadi, apa kata korang semak semula.  Ni akak siap bagi link untuk korang semak.

 

SEMAKAN DAFTAR PEMILIH

 

 

 

KLIK DAN SHARE

 

Cara Berkesan Menurunkan Darah Tinggi

Cara Menghilangkan Jerawat Dan Bekas

 

 

2 thoughts on “10 Kesalahan Perlu Dielak Semasa Mengundi

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *