Cara Menurunkan Kolestrol Dengan Cepat

cara menurunkan kolestrol dengan cepat

CARA MENURUNKAN KOLESTROL DENGAN CEPAT

 

Cara Menurunkan Kolestrol Dengan Cepat.  Kolestrol ialah bahan berlemak (lipid) yang merupakan sebahagian daripada membran luar sel dalam badan haiwan. Ia juga ditemui dalam edaran darah manusia. Dua sumber utama kolestrol dalam darah diperoleh daripada pemakanan dan pengeluaran hati.

 

Kolestrol pemakanan datang daripada dagingayamikan dan produk tenusu. Selepas makan, kolestrol diserap oleh usus ke dalam peredaran darah dan diselaputi oleh protein. Kolestrol bersalut protein ni dipanggil chylomicron.

 

Hati mampu menyingkirkan kolestrol daripada peredaran darah dan juga menghasilkan kolesterol serta merembeskan kolestrol ke dalam peredaran darah. Selepas makan, hati mengeluarkan chylomicron daripada peredaran darah. Di antara waktu makan, hati menghasilkan dan merembeskan kolesterol kembali ke dalam peredaran darah.

 

Kolestrol tidak boleh larut dalam darah kecuali jika ia bergabung dengan protein khas yang dipanggil lipoprotein. Kolesterol yang dirembeskan oleh hati ke dalam darah boleh bergabung dengan lipoprotein ketumpatan amat rendah (VLDL) atau lipoprotein ketumpatan tinggi (HDL).

 

Kolestrol LDL yang terhasil daripada metabolisme kolestrol VLDL dalam aliran darah, dikenali sebagai kolestrol ‘jahat’ manakala kolesterol HDL dikenali sebagai kolestrol baik.

 

 

TERDAPAT 2 JENIS KOLESTROL 

 

Biasanya bila sebut kolestrol sahaja, majoriti akan anggap ia sesuatu perkara yang negatif.

Sebenarnya kolesterol dihasilkan oleh badan kita sendiri dan ia amat di perlukan penting.

Antara fungsi utama kolestrol adalah untuk menghasilkan hormon seperti estrogen, testosterone, progesterone, aldosterone dan cortisone.

Kolestrol juga penting untuk menghasilkan Vitamin D di dalam badan manusia. Apabila cahaya matahari menyentuh kulit, kolestrol akan bantu mengubahnya menjadi Vitamin D.

 

Tetapi apa yang membuatkan kolesterol merbahaya untuk kesihatan?

 

Kolesterol ada 2 jenis – HDL dan LDL.

Kolesterol HDL adalah kolesterol yang bekerja untuk hasilkan hormon dan menghasilkan vitamin D.

Tetapi kolesterol LDL pula akan bekerja untuk block salur darah sedikit demi sedikit sehingga menyebabkan salur darah pecah atau tersumbat.

 

cara menurunkan kolestrol dengan cepat

 

LDL KOLESTEROL JAHAT

 

Kolesterol yang merosakkan badan dikenali sebagai LDL. LDL ini yang akan membuatkan salur darah yang berdekatan dengan jantung.

Kolesterol yang jahat dan tak baik semua datang dari makanan yang tidak sihat, juga dikenali sebagai LDL.

Antara makanan yang tinggi kandungan LDL termasuklah makanan yang deep-fried, lemak daging dan kulit haiwan.

LDL juga terhasil apabila radikal bebas mengoksidisasi HDL – ia membuatkan HDL bertukar menjadi LDL.

HDL KOLESTEROL BAIK

 

HDL pula adalah kolesterol kategori kolesterol baik.

Ianya baik kerana ia berfungsi untuk bawa LDL yang ada dalam sel badan kepada hati.

Organ hati akan singkirkan LDL ini dari badan.

HDL juga berfungsi untuk menurunkan bacaan LDL.

Klik video di bawah untuk memahami bagaimana LDL merosakkan salur darah di jantung dan bagaimana HDL berfungsi untuk turunkan bacaan LDL.

 

 

5 CARA MENURUNKAN KOLESTROL DENGAN CEPAT

 

Di sini saya ingin kongsikan kepada anda 5 cara menurunkan kolestrol dengan cepat

 1.  BERSENAM

 

Lemak dan kolesterol dalam badan kita bukan sekadar ada pada salur darah.

Tapi lebih menakutkan, banyak yang melekat pada organ seperti jantung dan paru-paru.

Sebab dah banyak sangat dalam salur darah, lemak ni tak reti nak keluar, terpaksa lah dia melekat kat mana-mana, kan?

Cara untuk buang lemak-lemak yang melekat pada organ ini, adalah dengan cara bersenam.

Berjalan santai selama 45 minit pun dikira senaman yang sihat.

 

2.  BANYAKKAN SERAT

 

Makanan berserat membantu menyerap kolesterol.

Lepas serat ni menyerap kolesterol, ia akan dibuang sebagai najis bersama kolesterol yang diserap tadi.

Contoh makanan berserat termasuklah oat, barli, buah-buahan dan sayur-sayuran.

3.  BANYAKKAN MAKAN IKAN

 

Ikan mengandungi Omega 3 yang membantu membakar dan mengikis kolestrol.

Sebaiknya ikan tersebut masak stim atau rebus, sebab kalau goreng dengan minyak, jadi lain lah pulak, kan.

 

4.  TEH HIJAU

 

Teh hijau merupakan minuman yang kaya dengan anti-oksidan.

Ia bagus untuk membantu meneutralkan semula radikal bebas yang menyebabkan HDL teroksida menjadi LDL

5.  ANTI-OKSIDAN PALING KUAT

 

Di atas tadi saya kongsikan yang HDL, iaitu kolesterol baik boleh berubah menjadi LDL apabila teroksidisasi semasa bertemu radikal bebas dalam badan.

Radikal bebas ini memang tidak boleh di elakkan kerana ia terdapat di dalam udara tercemar yang kita hirup, dan ia juga terdapat dalam makanan yang kurang zat dan nutrisi yang kita makan.

Berita baiknya, radikal bebas ini boleh di buang atau di neutral kan.

Cara paling mudah untuk neutralkan radikal bebas adalah dengan mengamalkan makanan yang kaya dengan anti oksidan.

POLYPHENOL ANTI-OKSIDAN PALING KUAT

 

Menurut sebuah kajian, polyphenol yang biasanya terdapat dalam buah anggur terbukti menurunkan bacaaan kolestrol dengan berkesan.

Kolesterol terbentuk hasil dari oksidisasi lemak dari makanan. Polyphenol akan bertindak menghalang oksidisasi ini sekaligus menaikkan bacaan kolestrol HDL.

Apabila kolestrol HDL lebih tinggi, HDL yang bertambah akan bawa semua LDL ke organ hati untuk di singkirkan.

Namun begitu, bagaimana untuk anda pastikan adakah anggur yang anda makan itu mengandungi kandungan polyphenol yang cukup – bukan kandungan bahan kimia seperti racun serangga?

SUPPLEMENT YANG MENGANDUNGI KANDUNGAN POLYPHENOL YANG TINGGI

 

Di Malaysia, hanya ada satu supplement yang mengandungi kandungan polyphenol yang tinggi.

Ianya adalah Vivix yang dihasilkan oleh barisan doktor dan saintis ternama dari syarikat Shaklee.

CARA UNTUK DAPATKAN VIVIX

 

Jika bacaan kolestrol anda melebihi normal dan doktor juga sahkan bacaan darah tinggi anda melebihi 200, ia petanda kolestrol LDL sedang aktif block salur darah anda.

Ini merupakan petanda yang anda hanya menunggu masa sahaja untuk menyerang jantung.

Saya sarankan untuk anda dapatkan 2 botol Vivix untuk harga yang lebih jimat dan lebih value.

 

Offer Selagi Stok Masih Ada

 

Vivix 1 botol RM503

Vivix 2 botol RM806 jer, Jimat RM200(Harga Asal RM1006,

Harga termasuk penghantaran dan juga rebat CASH RM50.

SUPER BONUS, ANDA JUGA LAYAK DAPAT FREE MEMBERSHIP BERNILAI RM69

 

Bagaimana?  Itu adalah serba sedikit perkongsian daripada akak mengenai Cara Menurunkan Kolestrol Dengan Cepat.  Diharapkan dapat membantu anda di luar sana.  Akhir kata JAGALAH KESIHATAN DIRI ANDA.

3 Thoughts to “Cara Menurunkan Kolestrol Dengan Cepat”

    1. kena rebut peluang selagi stok masih ada

  1. […] Cara Menurunkan Kolestrol Dengan Cepat […]

Leave a Comment