Petua Menurunkan Tekanan Darah Tinggi Semasa Hamil

petua menurunkan darah tinggi semasa hamil

PETUA MENURUNKAN TEKANAN DARAH TINGGI SEMASA HAMIL

 

Hai ibu-ibu di luar sana.  Tidak kira anda ibu, bakal ibu dan yang penting anda adalah wanita yang bakal melahirkan zuriat.  Hari ini saya ingin kongsikan beberapa petua menurukan tekanan darah tinggi semasa hamil.  Oh ya, jangan tidak tahu.  Darah tinggi boleh juga terjadi kepada ibu hamil.  Sebelum ini saya juga ada kongsikan tajuk Tips Mengurangkan Darah Tinggi Terbaik dan Semulajadi.

 

Mesti anda tertanya-tanya.  Eh, ibu hamil pun boleh  dapat penyakit darah tinggi?  Yes, jawapannya.  Tapi untuk pengetahuan ibu-ibu, syukur alhamdulillah saya tidak mengalaminya bagi kelahiran kedua-dua anak saya.   Alhamdulillah.  Oh nak tahu petua apa yang saya amalkan dan apa yang saya buat?  Jom baca seterusnya.

 

BILA SEORANG IBU HAMIL ITU DI KATAKAN MENGHIDAP DARAH TINGGI?

 

Bila seorang ibu hamil dikatakan menghidap darah tinggi?

Tekanan darah tinggi (hipertensi) semasa hamil merupakan masalah yang sering berlaku.  Ini kerana kecenderungan tekanan darah wanita menurun daripada aras 120/70 mmHg menjadi 110/55 mmHg.

Perubahan ini berlaku terutamanya pada usia kehamilan empat bulan ke atas. 

Seseorang ibu yang hamil dikatakan mengalami darah tinggi apabila bacaan tekanan darahnya sama atau melebihi 140/90mmHG.

Tekanan darah wanita hamil 110/55mmHg

Tekanan darah wanita normal 120/70mmHg

 

Darah tinggi terjadi semasa hamil kerana proses perkembangan uri di mana di dalam uri terdapat banyak saluran darah. Tekanan darah wujud apabila darah tidak dapat mengalir dengan sempurna berpunca dari salur darah dalam uri tidak berkembang secara normal.

 

6 PETUA MENURUNKAN TEKANAN DARAH TINGGI SEMASA HAMIL

 

  1. Praeklampsia dan risiko komplikasinya bergantung juga kepada bacaan tekanan darah ibu dan adakah ia berlaku di peringkat awal kehamilan. Ibu hamil yang mengalami darah tinggi perlu mendapatkan rawatan doktor berterusan bagi memastikan janin yang dikandung ibu selamat dan membesar dengan baik. Sentiasa membuat pemeriksaan kehamilan seperti yang disarankan.

 

  1. Amalkan ambil sayur-sayuran seperti tomato dan ulam-ulaman segar. Selain itu, amal juga meminum jus buah-buahan, kerana ia membekalkan vitamin dan mineral yang sangat penting untuk kesihatan tubuh.

 

  1. Luangkan masa untuk bersenam secara santai dan lakukan senaman ringan setiap hari sekurang-kurangnya 10-20 minit. Selain itu, sangat penting juga untuk mendapatkan rehat yang cukup.

 

  1. Jauhi makanan yang tinggi kandungan garam dan elak makan makanan segera sepanjang tempoh kehamilan. Amalkan pemakanan yang seimbang dan sihat.  Mesti ibu akan kata.  Eh tak boleh ambil makanan segera ke?  Sebenarnya bukan tak boleh langsung. api kalau boleh kita elakkan.  Sebab apa?  Lagipun makanan segera ini tak baik untuk kesihatan ibu dan juga kandungan.  Itu saja.   Tapikan sesekali tu boleh je kalau nak lepaskan mengidam nak makan maggi ke, MCD ke, KFC ke.  Tapi jangan selalu ya.  Control pemakanan anda itu adalah penting.

 

  1. Kurangkan tekanan terutama di tempat kerja. Usahakan untuk mengawal keadaan dan melakukan tugas harian dengan tenang dan gembira. Jauhi tekanan dan stress kerana ia salah satu punca kepada darah tinggi semasa hamil.

 

  1. Mengamalkan pengambilan suplemen seperti asid lemak omega-3 dan kalsium.

 

CADANGAN SUPLEMEN BAGI MENURUNKAN DARAH TINGGI SEMASA HAMIL

 

 

petua menurunkan tekanan darah tinggi semasa hamil

 

Berikut adalah cadangan saya kepada ibu hamil yang mengalami tekanan darah tinggi.  Antara supplemen yang saya cadangkan di dalam petua menurunkan tekanan darah tinggi semasa hamil ialah:-

 

ESP

Terdiri daripada 9 asid amino yang ianya rendah indeks glisemik dan membantu dalam membantu mengawal kandungan gula dalam badan.  Ianya juga dapat membantu dalam mengawal tahap kolestrol dan dan mengurangkan risiko serangan jantung.  Selain itu ianya juga dapat mengawal berat badan ibu hamil.

Amboi, banyakkan fungsi ESP ni.  Saya sertakan di sini link mengenai Kelebihan ESP kepada Ibu Mengandung.

 

Omega Guard

Omega adalah merupakan minyak ikan yang dikeluarkan oleh Shaklee.  Ianya kaya dengan DHA dan EPA yang membantu mengawal darah tinggi, melicinkan salur darah dan membantu peredaran darah.  Omega juga dapat menghindarkan ibu daripada mendapat merendah tahap kolestrol, menghindar pembekuan darah dan mengawal masalah obesiti.

Kebaikan Minyak Ikan Untuk Ibu Hamil

 

Ostematrix 

Membantu ibu hamil untuk melegakan stress.  Ia dapat mengimbangi tahap tekanan darah, memelihara denyutan jantung, penenang saraf, menggalakkan ibu dapat tidur yang lena.  Jangan tak tau ostematrix ini membantu ibu untuk mendapatkan kalsium yang cukup supaya ibu yang hamil tidak letih, sakit pinggang dan kaki kejang.

 

Garlix Complex

Bawang putih dapat meningkatkan kesihatan kardiovaskular dan membantu mengekalkan tekanan darah normal serta tahap kolestrol yang normal.  Pengambilan 2 ke 4 biji garlic akan menurunakan tekanan darah yang tinggi.

 

Rasanya itu sahaja daripada saya mengenai Petua Menurunkan Tekanan Darah Tinggi Semasa Hamil.  Diharapkan apa  yang saya kongsikan ini dapat memberi manfaat kepada ibu hamil yang mengalami masalah ini.  Oh ya.  Sekiranya ada sebarang pertanyaan dan ingin membeli set ini, jangan malu jangan segan untuk Whats App saya terus di talian 019-376 6967

Related posts

Leave a Comment