Cara Menghilangkan Keputihan

cara menghilangkan keputihan

 CARA MENGHILANGKAN KEPUTIHAN

 

Keputihan.  Anda pernah mengalaminya?  Saya?  Saya juga pernah.  Tapi seingat saya, semasa mengandung anak kedua.  Ish teruk rasanya.  Al-maklumlah masa mengandung mana nak alert benda tu. Tau-tau dah teruk masa tu.  Kenalah jumpa doktor.  Masa tu macam-macam saya google cara menghilangkan keputihan.  Kemudian saya ambil keputusan untuk serah diri ke klinik.  Malu memang rasa malu.  Tapi saya fikirkan bahayanya keputihan kepada kandungan.  

 

Nak tau..  Semasa jumpa doktor tu.  Doktor siap tanya kepada saya.  Saya ni ada pergi mana-mana ke?  Ada pakai tandas awam?  Mulanya saya kata saya takde pergi mana-mana melainkan pakai tandas pejabat.  Kemudian doktor tanya lagi.  Ada tak sesiapa yang terkena keputihan di pejabat.

 

Dalam hati eh doktor ni macam tau-tau je kebetulan masa tu ada kawan pejabat memang ada cerita yang dia ada masalah keputihan yang memang dah keluar warna hijau.  Alamak…  Kemudian, doktor pesan pada saya.  Puan, lepas ni kalau guna mana-mana tandas awam you ambil tisu letak sekeliling mangkuk tandas tersebut sebelum duduk.  Semenjak dari tu, memang tu yang saya amalkan.  Macam serik je kena keputihan.  

 

APA MAKSUD KEPUTIHAN?

adalah satu istilah untuk cecair atau lendir yang kental yang keluar dari vagina.  Ianya adalah normal kecuali jika ianya gatal, rasa seperti terbakar atau berabuk  ia dipengaruhi oleh hormon estrogen. Maka apabila seseorang wanita yang monopos, keputihan akan menjadi kurang malah berasa kekeringan.

Keputihan bertambah ketika mengandung, semasa subur (ovulation), sebelum haid atau keghairahan sebelum melakukan seks.

Sumber:  drzubaidi.com

 

 

TANDA-TANDA

 

Jika anda mempunyai tanda-tanda seperti di bawah, saya nasihatkan terus berjumpa dengan doktor

  1.  Gatal pada kemaluan
  2. Pada kulit vulva kelihatan merah, rasa terbakar, pedih
  3. keputihan menjadi lebih pekat dan kekuningan
  4. Berbau busuk
  5. Bercampur dengan darah
  6. Sakit ketika kencing atau bersetubuh

 

cara menghilangkan keputihan

PUNCA TERJADI KEPUTIHAN

 

  1. Keputihan atau lendir faraj berubah akibat perubahan hormon, perubahan mental, jangkitan, ubatan, penyakit dalaman. Wanita mempunyai kitaran haid yang dipengaruhi oleh hormon.
  2. Ia akan bertambah cair ketika ovulasi dan bertambah likat ketika hampir haid.
  3. Wanita yang dalam keadaan terangsang seksualnya juga boleh menambahkan lagi keputihan yang dialaminya.
  4. Keadaan stres mental juga boleh mengakibatkan perubahan hormon dan mengakibatkan ianya lebih banyak.
  5. Begitu juga dengan penyakit dalaman seperti penyakit kencing manis, tiroid juga mengakibat ketidakseimbangan hormon dan cenderung kepada penyakit.
  6. Penyakit yang paling biasa menyebabkan perubahan lendiran faraj adalah jangkitan seksual seperti Bacterial vaginosis, Candida vaginitis, Trichomonas vaginitis, Gonorea, Chlamydia atau herpes.
  7. Setiap satu jangkitan mempunyai sifat lendiran dan bauan tertentu. Dapatkan nasihat doktor untuk memastikan bahawa keputihan itu adalah cuma lendiran faraj biasa dan bukannya disebabkan oleh jangkitan.

 

Anda juga boleh  klik di sini mengenai Warna Keputihan.

 

CARA MENGHILANGKAN KEPUTIHAN

 

Saya mencadangkan agar anda mengambil Set Keputihan ini.  Di dalam set ini mengandungi Alfafa, GLA dan Garlic Complex.  Jom kita lihat fungsi setiap suppliment berkenaan.

 

 

cara menghilangkan keputihan

 

Alfalfa Complex

  • Mencuci hati, darah dan usus – Alfalfa adalah makanan yang sangat beralkali yang boleh mengembalikan kenormalan badan yang berasid, menghilangkan toksin dari badan, membersihkan hati, kolon, darah dan mencantikkan kulit dan otot.
  • Melawan alahan – Memperbaiki keadaan kulit dan hidung sensitif, kurap, bau badan dan ulat air dengan berkesan.
  • Baik untuk perubahan patologi di dalam usus dan perut – Memperbaiki masalah saluran penghadaman seperti kembung, hyperacidity, ulser gastrik, hepatitis dan sembelit.

 

Garlic Complex

  • antibiotik semulajadi untuk mempertingkatkan sistem imun tubuh, menghalang penyakit berjangkit seperti selsema, kulat, kuman, virus dan yis candida.
  • menghalang alergi – hidung sensitif, sinus, alergi, asthma, selsema dan hepatitis.
  • mempertingkatkan sistem penghadaman – kembung perut, gastrik, ketidakhadaman, malah mampu menentang bakteria H.pylori dan menghalang ulser gastrik. 
  • menstabilkan glukos di dalam tubuh
  • menurunkan kolesterol
  • menurunkan darah tinggi
  • detoksifikasi

 

GLA Complex

  • Mengeluarkan virus, meningkatkan stamina
  • Menstabilkan hormon dengan mengawal selia estrogen dan testosteron
  • Meningkatkan sistem imun tubuh

 

TESTIMONI

 

cara menghilangkan keputihan

 

cara merawat keputihan

 

 

 

Baiklah.  Itu adalah serba sedikit info yang dapat saya berikan.  Walau apa pun cara yang anda pilih untuk merawatnya, saya nasihatkan juga supaya anda jaga kebersihan dan pemakanan.  Ini adalah penting untuk kebaikan anda juga ya.  Oh, jika ada sebarang masalah atau pertanyaan, boleh terus ajukan kepada saya. Insya Allah saya akan berikan penjelasan yang terbaik kepada anda.

 

Hubungi saya di Pengedar Shaklee Putrajaya 

 

 

 

cara menghilangkan keputihan

Related posts

4 Thoughts to “Cara Menghilangkan Keputihan”

  1. […] Apa yang saya cadangkan jika anda mengalami keputihan adalah dengan mengambil set ini.  Boleh juga rujuk di SINI (Cara Menghilangkan Keputihan) […]

  2. Terimkasih atas infonya

    1. sama-sama. Terima kasih singgah

Leave a Comment